Wad geef jij mee? Jongerenberaad Waddengebied kijkt vooruit tijdens Toogdag voor de Wadden
- Jongerenberaad Waddengebied
- 3 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
Op 15 juni 2026 waren wij als Jongerenberaad Waddengebied aanwezig op de Toogdag voor de Wadden in Theater de Kampanje in Den Helder. Het thema van de dag was: "Hoe ziet het Waddengebied eruit in 2100?" Namens het jongerenberaad waren Heine Piter Vos, Mees Beerda , Bo Tukker en Thomas van den Beukel aanwezig.
Erkenning
Aan het begin van de Toogdag werd ons al gauw duidelijk dat wij inmiddels al een omvangrijk netwerk hebben opgebouwd. Vele bekende gezichten (vooral van de regeringsconferentie in Esbjerg) troffen we aan. Dit is voor ons een bevestiging dat wij gezien en gehoord worden. Ook Mees Beerda werd gezien en gehoord. Hij kreeg de gelegenheid om voor het eerst namens het Jongerenberaad aan te sluiten bij het Bestuurlijk Overleg Waddengebied. In aanwezigheid van onder anderen minister van Infrastructuur en Waterstaat Vincent Karremans mocht hij uitleg geven over het Jongerenberaad.
“Mede door onze bijdragen aan het Omgevingsberaad Wadden hebben we onze plek nu verdiend om aan tafel te zitten. Het is leerzaam om ook voor jongeren bij zulke bestuurlijke overleggen aanwezig te zijn. Door in gesprek te gaan met de ministers en bestuurders zorgen we ervoor dat jongeren structureel onderdeel zijn van de bestuurlijke agenda.”
Kennissessie 2120
Na het welkomstwoord van de organisatie en de burgemeester van Den Helder, volgden diverse kennissessies en een projectmarkt. Bo Tukker was aanwezig bij een kennissessie waarin Tim van Hattum, namens Wageningen University & Research, zijn visie deelde op hoe een toekomstbestendig Nederland er in 2120 uit kan zien. Hij schetste een beeld van Nederland over honderd jaar, waarin natuurgebaseerde oplossingen (nature-basedsolutions) centraal staan.
De sessie bood waardevolle inspiratie, maar liet ook zien dat dergelijke oplossingen veel tijd vergen. Als we hier tijdig de vruchten van willen plukken, zullen we nu al stappen moeten zetten. De laatste tijd wordt er veel gesproken over nature-based solutions, maar kunnen we inmiddels niet concluderen dat dit dé oplossing is?
CO₂-reductie
Tijdens het plenaire gedeelte van de Toogdag sprak minister Karremans uit dat het Waddengebied een prachtig gebied is en van cruciaal belang is voor de kustverdediging van Nederland.. Na zijn mooie woorden, waarin het Jongerenberaad ook kort benoemd werd, vertrok hij helaas wel. Daardoor miste hij wellicht de belangrijkste presentatie van de dag, namelijk de keynote van Katja Phillipart over de gevolgen van klimaatverandering op het Waddengebied. Zij wist met pakkende beelden en duidelijke woorden te laten zien wat de directe gevolgen zijn van te veel CO₂-uitstoot en dat actie noodzakelijk is; anders zullen de gevolgen voor het Waddengebied in 2100 groot zijn. Een duidelijke boodschap vanuit de wetenschap die wij als Jongerenberaad absoluut delen.
Naast kijken naar de toekomst was er ook een verjaardag te vieren. Het Waddenfonds bestaat namelijk 20 jaar! Ter ere daarvan werd aandacht besteed aan enkele projecten die door hen mogelijk zijn gemaakt en aan het nut en de noodzaak van het fonds. Een garantie op nog twintig jaar is er helaas nog niet.
Wad geef jij mee?
Op de projectmarkt waren wij zichtbaar met een gezamenlijke stand met het Omgevingsberaad Waddengebied. Wij bedanken het Omgevingsberaad voor deze mooie samenwerking. Op de stand vroegen wij bezoekers: "Wad geef jij mee aan toekomstige generaties?". Op een postkaart konden ze hun boodschap achterlaten en schrijven aan toekomstige generaties hoe zij het Waddengebied achter zouden willen laten. Veel bezoekers hebben hieraan meegedaan.

De postkaarten werden aan het einde van de middag, tijdens de plenaire sessie, op het podium gepresenteerd waar Thomas van den Beukel namens het Jongerenberaad een korte wrap-up mocht geven. Hij benadrukte dat de keuzes die nu gemaakt worden impact hebben op hoe de toekomstige generaties het Waddengebied zullen ervaren als leefomgeving, werkomgeving en recreatiegebied. Ook werden er een aantal postkaarten voorgelezen waarin vooral naar voren kwam dat de aanwezigen een leefbaar gebied willen achterlaten.
Wij hebben deze toogdag als zeer waardevol ervaren en nieuwe inzichten gekregen. Daarnaast hebben wij de gelegenheid gehad om de banden met bestaande relaties te versterken en nieuwe betrokkenen kennis te laten maken met het Jongerenberaad. Wij danken de organisatie voor deze waardevolle Toogdag en voor de mogelijkheid om hieraan bij te dragen.
%20(Logo).png)


Opmerkingen